Rouwen

40 korte overdenkingen vind je hier. Ze hebben als doel je te helpen om op een spirituele manier om te gaan met verlies in je leven.

Ik heb ze speciaal geschreven voor mensen die nog maar net (misschien wel heel plotseling) een geliefde hebben verloren aan de dood. Maar er zijn ook veel andere verlieservaringen die je in een rouwproces kunnen brengen. Ook dan hoop ik dat deze overdenkingen je verder helpen.

Er wordt wel gezegd dat rouwen werken is. En dat is waar: het leren leven met een verlies vraagt veel tijd en energie. Als christen mag je tegelijkertijd ook geloven dat de Gods Geest werkt in het rouwproces. Hij wil dat doen door de woorden van de Bijbel heen.

Daarom wil ik je aanmoedigen om in het doolhof van de rouw (want zo voelt het vaak) ook elke dag heel bewust een moment te nemen om Gods woorden te laten klinken in je pijn. Hij wil je ruimte geven voor je verdriet. En daarin wil hij je troosten en bemoedigen.

Ik heb gekozen voor een periode van 40 dagen met voor elke dag een meditatie. Daarmee zeg ik niet dat je 'klaar' bent met rouwen na die 40 dagen. Wel geloof ik dat het bewust beleven van deze periode van 40 dagen je zal helpen om echt ruimte te nemen voor je rouwproces.

Het is mijn gebed dat de Heer je wil zegenen met zijn genade en vrede in de dagen die voor jou zo donker zijn.

In Christus verbonden,

Jos Douma