Hoe zal ik U ontvangen?

 

De weken voor Kerst hebben de kleur van Advent. Paars. Dat is de kerkelijk kleur. Maar daar gaat het me niet eens allereerst om. Advent heeft vooral de kleur van inkeer en stilte, van ootmoed en ernst. Voordat we uitbundig het Kerstfeest vieren (inclusief kleurige kerstballen en een heerlijk kerstdiner) is het goed om je in stilte te bezinnen op het komen van Christus.

Ik probeer daar zelf ook vorm aan te geven. Mag ik u uitnodigen om daarin mee te doen? Laten we ons samen en persoonlijk afvragen hoeveel ruimte er in ons leven is voor de Zoon van de levende God. Die ter wille van ons mensen en van ons behoud is neergedaald uit de hemel en vlees is geworden.

De eerste vier regels van Gezang 78 vers 1 uit het Gereformeerd Kerkboek vormen deze vier Adventsweken onze leidraad.

Hoe zal ik U ontvangen,
hoe wilt Gij zijn ontmoet,
Gij 's werelds hoogst verlangen,
des stervlings zaligst goed?

- -

'Hoe zal ik U ontvangen?' Dat is een gebed gericht tot Christus. Gesproken in vertrouwelijke omgang met Gods Zoon. 'Christus, hoe zal ik U ontvangen?' Is dat eigenlijk wel echt mijn gebed? Want als je iemand wilt ontvangen, moet er wel ruimte zijn. Hoe gastvrij ben ik eigenlijk? Is er ruimte voor Christus? Wil ik Hem wel hartelijk ontvangen of wimpel ik Hem liever bij de voordeur af?

Nu klopt Jezus niet aan om als Gast bij je te komen. Ik ben geen herberg die tijdelijk onderdak bied. Mijn hart is geen logeerkamer. Christus wil blijvend ontvangen worden. Gewoon, omdat je Hem echt nodig hebt.

Met Kerst komen er misschien wel gasten bij je logeren. Familie of vrienden, kinderen en kleinkinderen Je bent blij als ze komen en je ontvangt ze hartelijk met een innige omhelzing en drie zoenen. Waarschijnlijk ben je ook blij als ze weer vertrekken. Dan kun je je eigen gang weer een beetje gaan. Het leven gaat tenslotte door.

Maar het Leven kan alleen maar doorgaan als Christus in je woont. Niet logeert. Als je Christus ontvangt in je huis, dan verandert binnen alles. Elke kamer van je leven wordt door zijn aanwezigheid aangeraakt. Het licht van zijn aanwezigheid schijnt in je donker en neemt dat donker weg.

Wil ik dat? Vind ik dat wel echt nodig? Dat zijn Adventsvragen. Niet zo gemakkelijk misschien. Wel heilzaam. Om biddend te zoeken naar een antwoord.

- -

'Christus, hoe zal ik U ontvangen? Leer me die vraag van binnenuit te stellen. Open de deuren van mijn leven. Help me mijn donker onder ogen te durven zien. Geef dat ik U als Heiland binnenlaat in mijn huis. Bewaar me ervoor dat ik de voordeur weer dichtgooi. Of U na een paar dagen weer uitzwaai. Here Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij, arme zondaar. Amen.'