Bidt zonder ophouden

 

Bidden zonder ophouden. Kán dat eigenlijk wel? Je haalt zonder ophouden adem, zolang je leeft. Je hart klopt onophoudelijk. Maar dat gaat min of meer vanzelf. Kun je wel bidden zonder ophouden? Je kunt toch niet heel de dag aan God denken? Hoewel, als je verliefd bent, kun je heel de dag aan hem of aan haar denken.

Bidden zonder ophouden. Wíl ik dat eigenlijk wel? Je kunt bij de wijn van dit gebod tot onophoudelijk gebed gemakkelijk wat water doen: bidt regelmatig, zeg je dan. En dat deed je gelukkig al. Je hoeft je leven niet te veranderen.

Maar regelmatig bidden is wel wat anders dan bidden zonder ophouden. Het gebod tot onophoudelijk gebed is een heilzaam woord dat de weg wijst naar een biddend leven.

- -

Biddend leven dat is: je er ieder moment van de dag van bewust zijn dat je leeft in Gods tegenwoordigheid.

Biddend leven dat is: een leven dat helemaal wordt gestempeld door biddend contact met God.

Biddend leven dat is: een leven dat doortrokken is van het zoeken van Gods aangezicht.

Biddend leven dat is: wandelen in de tegenwoordigheid van de Heer zodat al je verlangens, gedachten en daden voortdurend door Hem geleid worden.

- -

Bidt zonder ophouden. Het gaan van de weg die dat gebod wijst, begint bij het verlangen. Een vurig verlangen om te leven in de Geest van het gebed. ‘Heer, leer ons bidden.’

Het vaak uitspreken in gedachten van korte gebeden is de ‘methode’ op die weg. Bid, waar je ook bent, hoe je je ook voelt, wat je ook bezig houdt, bid een kort Schriftwoord. Ieder uur van de dag. Zo raak je door de Geest steeds meer betrokken op God.

- -

‘Here Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij.’

‘Waarlijk, mijn ziel, keer u stil tot God, want van Hem is mijn verwachting.’

‘Van eeuwigheid tot eeuwigheid zijt Gij God.’

- -

Bidt zonder ophouden. Het kan. Wíl je het ook? Wie verlangend zoekt vindt vervulling.

 

Bidt zonder ophouden. Dooft de Geest niet uit.
(1 Thessalonisenzen 5:17 en 19)

Doe mij het pad van uw gebod betreden, want daarin heb ik lust.
(Psalm 119:35)