Ik ga een soort van experiment doen de komende tijd. 

Ik ga al prekend onderzoeken of het neocalvinistische gedachtegoed van Abraham Kuyper over het koninkrijk van God vandaag de dag relevant kan zijn voor christen-zijn en kerk-zijn.

Charismatisch

Er is in kerk en theologie veel aandacht voor het koninkrijk van God. Dat gebeurt veelal vanuit een (1) charismatisch perspectief met veel aandacht voor de (bijzondere) gaven van de Geest en voor het ‘alreeds’ en ‘nog niet’ van het koninkrijk.

Contemplatief

Zelf ben ik de voorbije jaren veel vanuit een meer (2) contemplatief perspectief bezig geweest met het koninkrijk van God: ‘Het koninkrijk van God is binnen in u’ (Lucas 17:21). Dat levert veel aandacht op voor stilte en contemplatie, innerlijkheid en rust.

Neocalvinistisch

Zonder deze twee perspectieven uit het oog te verliezen kies ik de komende tijd voor een derde weg: een (3) neocalvinistisch perspectief op het koninkrijk van God. Ik ben heel enthousiast geworden over het Kuypers driedelige werk ‘Pro Rege. Het Koningschap van Christus’ (1911-1912) waarin hij met veel denkkracht én passie een intense (en bij tijden mystieke) uitwerking geeft van die ene uitspraak van Jezus: “Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde” (Matteüs 28:18).

Publiek discipelschap

Kuyper pleit voor wat we vandaag ‘publiek discipelschap’ zouden kunnen noemen: hoe kunnen we Jezus volgen midden in de alledaagse werkelijkheid van de wereld waarin we leven? Hoe komt het Koningschap van Christus tot uitdrukking in ons hele bestaan? Hoe is Christus Koning in ons persoonlijke geloofsleven, in de kerk, in het gezin, in de maatschappij, in de politiek, in de wetenschap en in de kunst? 

Zeven koninkrijksgebieden

In die laatste vraag vind je de zeven gebieden (zie de afbeelding) waarop Kuyper het Koningschap van Christus uitwerkt. Komende zondagmiddag maak ik in Pro Rege Emmeloord een start met deze ontdekkingstocht. (Ik deelde al eerder dat ik onlangs gestart ben als predikant van de Emmeloordse NGK met de naam Pro Rege – wat voor mij een belangrijke aanleiding en inspiratiebron is geweest om deze weg in te slaan.) Ik laat bijgaande afbeelding dan zien. En ik wil de komende tijd proberen iets te doen van wat Kuyper wilde met zijn driedelige Pro Rege: “Een roepstem doen uitgaan voor de eere van onzen Koning.” (I, 8)

Mystiek motivatie

Het is niet meer de taal van vandaag, maar toch klinkt voor mij door de bladzijden die Kuyper vol schrijft heen iets van een publieke passie en een mystieke motivatie, van een christocentrische koninkrijksspiritualiteit waarin ik me herken en waarvan ik geloof dat die ook vandaag belangrijk is om volop als christen midden in de wereld van vandaag aanwezig te kunnen zijn met het evangelie.

“Gij noemt Hem uw Zaligmaker, uw Verlosser, uw Borg, en ge geniet in de Verzoening en Verlossing, die Hij u aanbracht; maar dit alles bedoelt nog alleen wat Hij u ten goede was, om u te redden van het verderf. Maar de Christus is meer. Hij is ook uw Koning, en juist in dat Koningschap ligt Zijn eere uitgesproken, en daarmee teven wat gij voor den Christus zult zijn.” (I,8)