Overdenking tijdens de Sing-out zondagmiddag 25 mei 2025, Jos Douma

Luister de overdenking terug als podcast:

Kijk de overdenking terug op YouTube:

1

Ik vond de woorden die in de overdenking centraal staan in een boek dat ik momenteel aan het lezen ben. Dit boek: ‘De weg van vrede. Een rondleiding door het christelijk geloof’. Van Stefan Paas.

De woorden spraken me meteen aan. Ze vormen een stukje van een lang gedicht van de profeet Jesaja. En we staan nu alleen even bij dit ene stukje stil.

Hoe welkom is de vreugdebode
die over de bergen komt aangesneld,
die vrede aankondigt en goed nieuws brengt,
die redding aankondigt en tegen Sion zegt:
‘Je God is koning!’

2

“Hoe welkom is de vreugdebode
die over de bergen komt aangesneld!”

Deze dag is voor mij en Joke zeker een warm welkom! Want ik pas die woorden over de vreugdebode toch allereerst even op mezelf toe. Dat wil ik zijn: een vreugdebode. Iemand die een boodschap brengt waar je blij van wordt.

We zitten allemaal weleens te wachten op een bericht, waarvan we hopen dat het goed nieuws is. Als je bijvoorbeeld onderzoeken in het ziekenhuis hebt gehad. Of als je wacht op de examenuitslag. Je zit nagels te bijten. Je checkt nog een keer of je het geluid van je smartphone wel hebt aanstaan. En dan is daar het bericht en het is goed. Vreugde! Dat is het gevoel dat ook het evangelie bij ons op zou moeten roepen!

Dat woord ‘welkom’ is trouwens een wat bleke vertaling van wat er echt staat. Namelijk zoiets: ‘Wat zijn je voetstappen prachtig!’ In een oudere vertaling staat het zo: “Hoe lieflijk zijn op de bergen de voeten van hem die het goede nieuws van vrede boodschapt.”

Nou, ik kom hier niet naartoe over de bergen, maar door het vlakke polderlandschap. Ik heb wel even uitgezocht wat het hoogteverschil tussen Meppel en Emmeloord: zo’n 5 meter, dat mag geen naam hebben. 

En mijn voeten gebruik ik ook niet echt, ja om het gaspedaal in te drukken van onze Opel Zafira Tourer, of van ons kleine autootje dat we kado kregen van iemand uit Zwolle, een Suzuki Alto, die we de naam Catootje hebben gegeven.

Kijk, in de tijd van Jesaja ging het om iemand die hard aan kwam lopen. Je moet je bijvoorbeeld de mensen voorstellen die in een stad wonen en die in afwachting zijn van nieuws. En dan op een dag zien ze daar in de verte vanaf de bergen iemand aan komen rennen. Mensen roepen elkaar: “Daar komt iemand! Kijk zijn voeten! Kijk hoe hij loopt! Kijk zijn vaart! Dit moet goed nieuws zijn!”

3

“Die vrede aankondigt en goed nieuws brengt,
die redding aankondigt.”

En inderdaad, het is goed nieuws: vrede en redding! Dat is wat die vreugdebode komt vertellen. Er komt vrede: jullie zullen gered worden.

En ik lees dit bijbelvers nu met in mijn gedachten een vraag. Een vraag die actueel en relevant is. Wat is eigenlijk het evangelie? We leven in een sterk veranderende samenleving. De wereld is volop in beweging. En ook in de kerk zijn allerlei ontwikkelingen gaande. En er groeien nieuwe generaties op die ook weer moeten ontdekken waar het om draait.

En juist dan is het belangrijk om terug te gaan naar de kern. En een kernvraag te stellen. Wat is het evangelie? Wat is het goede nieuws? Waar was het de profeten zoals Jesaja om te doen? Waar draait het in de Bijbel allemaal om? Om het goede nieuws – het evangelie. Ja, maar wat ís dan de ínhoud van het goede nieuws?

Als je wacht op de examenuitslag dan weet je: het goede nieuws is dat je geslaagd bent.

Als je wacht op de uitslag van een ziekenhuis onderzoek, dan weet je: het goede nieuws is dat je kankervrij bent.

Als je wacht op de uitslag van je asielprocedure, dan weet je: het goede nieuws is dat je een verblijfsvergunning krijgt.

Wat is het goede nieuws in de Bijbel voor mensen die weten dat ze zichzelf niet kunnen redden, dat ze geen onderdeel zijn van de oplossing maar van het probleem? 

Dat goede nieuws zou je in dit ene woord kunnen samenvatten: Vrede! Dat is waar het in het goede nieuws om draait: vrede! God komt verzoening brengen in mensenlevens. God brengt orde in de chaos. God redt ons van onze zonden, hij geneest onze wonden, hij bevrijdt ons. Dat ligt allemaal opgeslagen in dat ene woordje vrede.

Dat is echt een woord om van te houden, lieve mensen. Vrede. 

Alles draait om vrede, de vrede van God die ons verstand te boven gaat. De vrede waar deze wereld zo naar smacht  – super actueel. De vrede die we zo nodig hebben ook voor onze onrustige harten.

En terugkomend op vanmorgen: die drie sleutelwoorden die ik aanreikte: verbinding, veiligheid, vreugde – ik kwam er achter dat dat eigenlijk drie lagen van de vrede zijn. 

Want dat ene woordje vrede moet je natuurlijk uitpakken. Je kunt niet met alleen maar één woord toe. En als ik dan die verbinding, die veiligheid en die vreugde zo bij elkaar zie, dan denk ik: 

als die drie aanwezig zijn in mijn leven, en ook in onze gemeente 

  • als we verbinding ervaren met elkaar en met God
  • als we ons veilig voelen bij God en bij elkaar
  • als we de vreugde van God proeven

dán is er vrede, dán is het evangelie werkelijkheid geworden.

4

“En tegen Sion zegt:
‘Je God is koning!’”

Nog één stapje. Want als het gaat over vrede, moet het ook gaan over iemand die de vrede brengt. En dus moet het ook nog over de Koning gaan. Ik heb al gedeeld dat de naam Pro Rege voor mij echt een bron van inspiratie is om opnieuw het evangelie te verkondigen. En Jesaja 52:7 geeft dat evangelie dus om zo te zeggen op een presenteerblaadje. Vrede komt tot stand daar waar God koning is. 

Ik moet denken aan een ander bekend gedicht van Jesaja (9:5-6):

Een kind is ons geboren,
een zoon is ons gegeven;
de heerschappij rust op zijn schouders.
Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Sterke God, Eeuwige vader, Vredevorst.
Groot is de heerschappij en zonder einde de vrede
voor de troon van David en voor zijn koninkrijk.

Het evangelie van de vrede krijgt gezicht in een Vredevorst. Het gaat erom dat Jezus koning is, dat Jezus weer koning wordt in ons persoonlijke leven, in ons gemeenteleven, in deze wereld. Zodat we voor hem gaan leven, Pro Rege.

Dat is het evangelie: ‘De vredevorst is Koning’!

En waar Jezus Koning is daar zijn we in een huis van vrede.

Zingen: Sela – Huis van vrede